Stefan Van der Voorn, contractmanager bij Rijkswaterstaat, werd op maandag 30 september 2024 overhandigd. Dit bevestigt dat de A16 voldoet aan de voorwaarden die zijn bepaald in het DBFM-contract (Design, Build, Finance & Maintain) en is een belangrijke stap richting de openstelling van de snelweg eind 2025.
De 11 kilometer snelweg A16 is bouwtechnisch zo goed als voltooid en dus klaar voor de volgende stap, waarbij hij wordt voorbereid voor de openstelling en de onderhoudsperiode van 20 jaar door De Groene Boog.
Het behalen van het certificaat is het resultaat van een goede, intensieve samenwerking tussen De Groene Boog en Rijkswaterstaat, de opdrachtgever van het project. Naast BESIX Nederland bestaat De Groene Boog uit Dura Vermeer, Mobilis TBI, Croonwolter&dros, Van Oord, Rebel en John Laing. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud op lange termijn van de A16.
Hoewel het beschikbaarheidscertificaat is uitgereikt, is er nog veel werk aan de winkel voordat de A16 Rotterdam kan worden opengesteld voor het publiek. Zo test het consortium alle 54 systemen in de Rottemerentunnel, vragen ze de openstellingsvergunning voor de tunnel aan bij de Gemeente Lansingerland, richten ze het recreaduct in voor mens en dier en maken ze het viaduct over de Hoofdweg in Rotterdam af. Daarnaast sluiten ze de A16 Rotterdam aan op de bestaande wegen, leggen ze fietspaden aan, maken ze de paden af in het Lage Bergse Bos en planten ze het tunneldak groen aan.
Nu het beschikbaarheidscertificaat is uitgereikt en de bouw zo goed als afgerond is, ligt de focus op de voorbereidingen op de inbedrijfstelling van de snelweg. Die maakt dan weer de weg vrij voor het onderhoud op lange termijn. Met het certificaat wordt bevestigd dat het project op schema ligt om opengesteld te worden op het einde van 2025. De A16 zal de connectiviteit en mobiliteit in de regio aanzienlijk verbeteren.