1 september 2024

Franki Foundations zet beschoeide sleuven in de kijker

Artikel in Grond Weg Waterbouw van september 2024 Tekst : Philippe Selke. Foto's : Philippe Piraux

Franki Foundations zet beschoeide sleuven, een volledig manuele techniek, opnieuw in de kijker. De specialist in diepfunderingen krijgt steeds meer aanvragen voor werk op nauwe locaties waar het onmogelijk is om bouwmachines te gebruiken. Dit is momenteel het geval voor het GEN-project in Watermaal-Bosvoorde, waar een bestaande overdekte spoorsleuf moet worden uitgerust met nooduitgangen.

Etienne Delheusy, projectmanager bij Franki Foundations: “In Watermaal-Bosvoorde werken we als onderaannemer voor Socogetra, een algemene aannemer van de BESIX-groep, vlakbij het punt in Terhulpen, waar de sporen onder de aut)osnelweg door lopen. Aanvankelijk zou een deel van de nooduitgangen worden gebouwd met behulp van soilmix of secanspalen. De toelaatbare belasting van de overkapping maakte het echter onmogelijk om machines te gebruiken. De klant koos daarom voor een uitvoering met beschoeide sleuf.”

Stel je even voor: op de bodem van de sleuf graven arbeiders met schoppen in de grond om een bak van 70 liter te vullen. Een arbeider tilt deze bak op met behulp van een lier en leegt hem vervolgens in een kruiwagen om de uitgegraven aarde af te voeren. In de sleuf creëren de arbeiders vierhoeken met een truweel om de predallen te leggen, die met behulp van de lier in de sleuf worden neergelaten. Tussen de predallen worden ondersteuningen geplaatst en zo gaat het werk verder op grotere dieptes.

17 meter diep

In Watermaal-Bosvoorde is de maximaal bereikte diepte 17 m, met een sleufbreedte van 1,10 m, wat overeenkomt met ongeveer 1.300 m³ uitgegraven grond. Het enige wat de aannemer dan nog moet doen, is het volume tussen de sleuven en de wanden van de overkapping uitgraven om een opening te creëren.

Etienne Delheusy: “De beschoeide sleuf techniek wordt gebruikt op werven waar het onmogelijk is om op een andere manier te werken, vaak in spoor- en ondergrondse omgevingen. We zijn bijvoorbeeld ook druk bezig in het station van Hasselt. In Brussel bereiken sommige werven gemakkelijk 1.000 m³ beschoeide sleuf. Onderbouwingen en ondergrondse kunstwerken behoren ook tot onze specialiteiten. We zijn van alle markten thuis.” ●