Boorpalen van grote diameter onder voorlopig voorbuis
14 st.
Ø 750 mm
18 m lang
Boormachine MP 5000, aan het werken vanuit een bak op de rivier.
Het aanvankelijke plan was om vanuit waterdichte cofferdams verschillende minipalen te installeren. De kleine ruimte beperkte de doorsnede van de palen, wat de horizontale draagkracht van de fundering aanzienlijk verminderde.
De locatie was alleen met een bak bereikbaar, vanaf een aanlegplaats zo’n 800 m stroomopwaarts, onder verschillende lage bruggen.
Martello stelde voor om de minipalen te vervangen door 750 mm dikke palen aan de hand van een in Leeds Station ontwikkelde techniek, die de installatie van cofferdams vóór de plaatsing van palen overbodig maakt.
Eerst werd een 900 mm dikke caisson (boorpaal met grote diameter) met de paalmachine doorheen de kade en in de onderliggende stevige grondlaag geboord. Daarna werden 750 mm dikke boorbuizen in onstabiele ondergrond gebracht en de paal tot funderingsdiepte geboord. Aan de bovenkant van de wapening (hele lengte) was een vaste, dunne, stalen behuizing vastgemaakt als luik voor het beton en om het beton op te trekken uit het water.
Deze techniek bespaarde de aannemer tijd. Bovendien kon hij de afgewerkte paal gebruiken als ondersteuning voor de volgende stap, namelijk de constructie van de betonpijlers.
De stijlvolle, gebogen brug is 92 m lang en 4 m breed. Haar gebogen vorm is ontworpen om de lengte van de structuur te maximaliseren en zo de helling vanaf beide oevers te minimaliseren. Tegelijkertijd is er op die manier voldoende ruimte boven het bevaarbare deel van de rivier.
De brug verbindt de nieuwe, moderne projectontwikkeling van Bristol, Finzel’s Reach, met Castle Park en de overblijfselen van het 900 jaar oude Bristol Castle.
Aangezien de werf zich in het trendy stadsgedeelte van Bristol bevond, kreeg het project geluidsbeperkingen opgelegd, wat het gebruik van zware heimachines beperkte.