21 moten
1.20 m dik
tot 24 m diep
4000 m³ uitgegraven bodem & 4000 m³ geïnjecteerd beton
We hebben voor dit project een speciale cutter gebruikt om te boren in de bijzonder gefragmenteerde rotslaag waaruit de bodem van Champigny-sur-Marne bestaat.
Om te vermijden dat er bij het boren boorspoeling verloren gaat, hebben onze teams het terrein voorbereid door de grond met injecties te verbeteren alvorens het eerste paneel van de diepwand aan te brengen.
Dit kunstwerk vormt de toegangsschacht voor de eerste tunnelboormachine of TBM (die ronde tunnelsegmenten in grond- en rotslagen boort) voor het Grand Paris Express-project.
In lijn met de traditie van Sint-Barbara, beschermheilige van de mijnwerkers en ondergronds werkende arbeiders, krijgt elke TBM de naam van een peter of meter. De naam van de eerste tunnelboormachine voor Grand Paris Express is "Steffie-Orbival". We zijn er heel fier op dat het eerste deel van de naam verwijst naar Steffie Biou, onze collega van Atlas Fondations en operator-cutter voor dit project.
Meer informatie over de vooruitgang die de TBM maakt, vindt u op de website van Société du Grand Paris.
Met het Grand Paris Express-project wil de Franse hoofdstad een tweede metronetwerk creëren dat de Parijse periferie zal bedienen. De omvang van de werken is indrukwekkend: het ambitieuze project omvat een lus van 205 km automatische lijnen en de bouw van 68 stations. Hierdoor zou de huidige metro (220 km), die voornamelijk de 20 arrondissementen binnen de Parijse ringweg bedient, in omvang verdubbelen.
De vier nieuwe lijnen van Grand Paris Express en twee verlengde lijnen zullen aansluiten op het bestaande openbaar vervoersnetwerk. De nieuwe, grotendeels ondergrondse metro zal het grondgebied van Grand Paris doorkruisen en met de hoofdstad verbinden. Hierdoor wordt het eenvoudiger voor pendelaars om zich in Île-de-France van het ene punt naar het andere te begeven zonder via Parijs te hoeven reizen. Bovendien zal de metrogebruiker ook sneller dan vroeger van de Parijse periferie naar het stadscentrum kunnen sporen.
De Grand Paris Express zal ook de grote activiteitencentra (luchthavens, handelscentra, onderzoeks- en universitaire centra) en de momenteel moeilijk bereikbare gebieden ontsluiten. Het nieuwe netwerk zal op die manier de woon-werkafstand voor iedereen verkorten en de dagelijkse trajecten aangenamer en sneller maken. Tot slot vertegenwoordigt dit project een nieuw alternatief voor de auto en is het dus een manier om de vervuiling en files te verminderen en bij te dragen aan een milieuvriendelijkere wereldstad.
Het is tegenwoordig het grootste stedelijke project in Europa.