21 panneaux
1,20 m d’épaisseur
Jusqu’à 24 m de profondeur
4.000 m³ de terrassement et autant de m³ de béton coulé.
Pour ce projet, nous avons utilisé une hydro haveuse (cutter) spéciale, afin de forer dans la roche fracturée qui constitue le sol de Champigny-sur-Marne.
Pour éviter des pertes de boue lors du forage, nos équipes ont préparé le terrain avec des injections avant la réalisation du premier panneau de paroi moulée.
L’ouvrage spécial est le point d’entrée pour le premier tunnelier (machine permettant d'excaver des tunnels de section circulaire dans des sols et des roches) du Grand Paris Express.
Dans la tradition de la Sainte-Barbe, protectrice des mineurs et des ouvriers qui travaillent en souterrain, chaque tunnelier est placé sous la bienveillance d’un parrain-marraine. Le nom du premier tunnelier a été révélé : « Steffie-Orbival ». Et nous sommes fiers de dire que Steffie Biou est notre collègue d’Atlas Fondations, opérateur-cutter sur ce projet.
Plus d’information sur le travail des tunneliers sur le site de la Société du Grand Paris.
With the Grand Paris Express project, the French capital will receive a second metro network aimed at serving its suburbs.
The scope of the work is impressive: four whole new lines, extensions of two existing lines, seven new technical centres and no less than 68 new stations, this ambitious project will double the size of the current Paris subway (from 220 km to 445 km), which serves principally the 20 districts located inside the Paris ring road (périphérique).
The new lines of the Grand Paris Express will be connected to the existing transport network. Essentially underground, the new metro will cross the municipalities of the greater Paris metropolis to connect them among themselves and with the capital. This will make it easier to get from one part of the Île-de-France to another without going through Paris, but also to reach more quickly the heart of the capital from its suburbs.
The Grand Paris Express will serve the major business areas (airports, business centres, research and university centres) and other suburbs that are currently difficult to access. It will bring everyone closer to their workplace and make daily journeys faster and more pleasant. Finally, it represents a new alternative to the car, thereby reducing pollution, traffic jams and helping to create a metropolis that is more respectful of the environment.
It is the largest urban project in Europe nowadays.